sobota, lutego 22, 2020

Co siejemy w lutym? Mój ogród

rozchodnik kwitnący na żółto
Rozchodnik ostry budzi się do życia


Luty w ogrodzie


Luty to miesiąc, w którym każdy niecierpliwy ogrodnik zagląda codziennie na swoje rabaty kwiatowe i wyczekuje pojawiających się pierwszych oznak wiosny. Choć do wiosny kalendarzowej jeszcze spory kawałek czasu, to ciężko wytrzymać w domu, szczególnie kiedy za oknem piękna pogoda, wtedy kalendarzowa wiosna marzy nam się jak nic innego. Kwiaty doniczkowe już nam nie wystarczają i pragniemy słońca, zielonych pączków, kolorowych kwiatów.

Kwiaty cebulowe w moim ogrodzie - luty


Czosnek Allium


Szafirki, których mam już pokaźną polanę są na powierzchni już od jesieni. One tak mają, w niektórych już widać pąk kwiatowy, a mamy dopiero 21. luty. Czosnki, które posadziłam jesienią również szybko puściły szczypior. Na powierzchnię wychodzą u mnie obecnie narcyzy, niektóre czosnki, tulipany, hiacynty, krokusy i przebiśniegi. Krokusy, i przebiśniegi mają już pąki kwiatowe, które niedługo rozkwitną. 

krokusy czy wykopywaćpierwsze oznaki wiosny

Co jeszcze dzieje się w ogrodzie w lutym?


Moje pierwiosnki kwitną całą ziemię. Myślę, że to dlatego, że osłonięte są podmurówką i rosną w nasłonecznionym miejscu. To cudownie kwiaty ogrodowe, które cieszą oko. Aktualnie mam wysiane w donicy 3 różne rodzaje pierwiosnków i mam nadzieję na powodzenie rozsady pierwiosnków. Zimą kupiłam nasiona 3 pierwiosnków: pierwiosnek ząbkowany, pierwiosnek wyniosły i pierwiosnek storczykowy. Jestem pełna nadziei, że uda mi się wyhodować te piękności.

Całą zimę kwitnie u mnie również smagliczka. Ciekawa jestem czy jest się w stanie sama wysiać. 

Na powierzchni widać już byliny do ogrodu: piwonie, floksy wiechowate, liliowce, chryzantemy, a także ostróżki. Kwiaty ogrodowe powoli budzą się do życia. Kwiaty ogrodowe wieloletnie cieszą oko i bardzo ułatwiają prace w ogrodzie. Rosną kilka lat, rozrastają się tworząc okazałe kępy. 


Rośliny na skalniak, a dokładnie rozchodniki zaczęły już pięknie pączkować, chwila moment i będą jak nowo narodzone.

Krzewy ozdobne, krzewy owocowe mają pąki, które lada moment "pękną".

Prace w ogrodzie w lutym


Zeszłej jesieni przekopałam ogródek z częściowo przekompostowaną skoszoną trawą oraz wapnem. Pozostawiłam go w tak zwanej ostrej skibie* i tak czekał do początku lutego. W lutym wzruszyłam ziemię, rozsiałam bydlęcy obornik granulowany, przegrabiłam go i dobrze podlałam zebraną deszczówką. Deszczówka to mój hit. Po niej rośliny rosną jak na drożdżach. Deszczówka ma zawsze temperaturę otoczenia, co nie powoduje szoku dla roślin podczas podlewania, nie zawiera też chloru co jest dla roślin lepsze.

Z racji tego, że mamy wyjątkowo ciepły luty, a większych przymrozków się nie spodziewam postanowiłam posadzić cebulkę dymkę. Cebula dymka biała i cebula dymka czerwona zajęła mi spory kawałek ogródka, więc postanowiłam, że pozostanę przy białej i czerwonej cebuli. Marzy mi się szalotka i jeśli spotkam jej dymkę w sklepie to zapewne ją kupię i mimo ograniczonego terenu posadzę.

Posiałam również pól opakowania nasion roszponki. Roszponka to sałata, która wiele zniesie, choć i rukola samosiejka w moim ogródku przetrwała mrozy obecnej zimy. 

Rozsady warzyw w lutym


Ja postawiłam na kilka warzyw, które mogę wysiać teraz na rozsadę. Warzywa takie jak seler korzeniowy, kapusta pekińska, por i kalarepa są już wysiane na moim parapecie okiennym i czekam aż pojawią się pierwsze siewki. 

Możesz już również posiać zielone warzywa takie jak:
  • Brokuł
  • Kalafior
  • Cebula
  • Kapusta biała, kapusta czerwona
  • Karczoch 
  • Sałata masłowa, Sałata krucha 
  • Seler naciowy, seler listkowy
  • Fenkuł (koper włoski)

Warto postawić na swój warzywnik, bo ceny warzyw rosną, a takie warzywa z własnego ogródka to nie tylko jedzenie, to duma i radość.

*Ostra skiba - pozostawienie ziemi po kopaniu bez jej wyrównywania. Pozwoli to na przemarznięcie gleby i jej skruszenie. Ostra skiba ułatwia uprawę ziemi wiosną. Gleba pozostawiona w ostrej skibie zmagazynuje więcej wody, niż wyrównana.




1 komentarz:

  1. czy są jakieś rozchodniki, które można siać na wilgotnym terenie? zwykle tak jak kaktusy wolą suche podłoże, ale chcę zagospodarować miejsce w którym mam sztuczny strumień w ogrodzie i zastanawiam się czy mogę dookoła niego posadzić takie roślinki?

    OdpowiedzUsuń

Wszystkiego smacznego

Copyright © Gotuj i Mieszkaj , Blogger