poniedziałek, lutego 04, 2019

Kanapka Monte Cristo

Kanapka Monte Cristo (kanapka Monte Christo, kanapka Monte Kristo) to tosty francuskie na słono z dodatkiem szynki i sera. Dodatkowo kanapki z chleba tostowego obtoczone są w jajku. Jest to nic innego jak jajko w chlebie z szynką i serem na patelni. Monte Cristo kanapka wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Smaży się ją na patelni lub w głębokim tłuszczu.


kanapka monte cristo


Jak wykorzystać pieczywo tostowe? Kanapki na gorąco


Czasami uda mi się kupić zbyt dużą ilość pieczywa, w szczególności, jeżeli chodzi o pieczywo tostowe. Śniadania wtedy są idealną porą do tego, żeby je wykorzystać. Co można zjeść na śniadanie z chleba tostowego? Wykonuję tosty francuskie z jajkiem na słodko, tosty francuskie na słono, również z jajkiem, ale wpadłam też na inny pomysł. W domu mam kilku zapiekankożerców. Zapiekanki z gofrownicy to ich ulubiona propozycja na kolację. Zdaję sobie sprawę, że ciężko wymyślić w kuchni coś nowego, zazwyczaj zdarza się tak, że nawet nasz pomysł okazuje się odkryciem kogoś innego. Pomysł na kanapkę w formie tostów francuskich, jaki przyszedł mi do głowy, swoje początki ma aż w roku 1930! I niestety, nie jest to dietetyczna kanapka. Nie wiem nawet, czy w ogóle istnieje takie pojęcie, jak zdrowe tosty, no, chyba że jest to pełnoziarniste pieczywo tostowe, które opiekane jest w tosterze, bądź na suchej patelni i podawane z dużą ilością warzyw i na przykład jakąś zdrową pastą (hummus).


Kanapka z jajkiem - tosty z patelni


Kanapka Monte Cristo to genialny sandwich śniadaniowy. Z pozoru bardzo proste połączenie, które w rezultacie daje naprawdę nieziemski efekt. Plaster sera żółtego, szynka, jasne pieczywo tostowe i jajko. Tylko tyle potrzebujemy, żeby wykonać te przepyszne tosty francuskie z serem i szynką. Przepis na tosty jest fenomenalnie łatwy. Bardzo ważnym dodatkiem do tej kanapki na ciepło jest szynka. Tylko pyszna szynka sprawi, że kanapkom nie będzie można się oprzeć. Ja użyłam wspaniałej w smaku szynki marki Henryk Kania. Szynka ojca jest niezwykle aromatyczna, o wspaniałym domowym smaku. Nam bardzo smakowała, zdecydowanie będę sięgała po nią częściej. Szukajcie jej w swoich sklepach, warto. Całości dopełnia w każdym daniu zastawa stołowa. Ta kanapka na gorąca nie byłaby taka sama, gdyby nie jajko, w którym maczamy ją przed smażeniem. 

Jak zrobić francuskie tosty? Co można zjeść na śniadanie?


Niezwykle prosta sprawa - jasne pieczywo lub inne ulubione, maczamy w jajku, smażymy na patelni z masłem klarowanym i podajemy w ulubiony sposób. Możemy dodać do nich żółty ser, szynkę, albo owoce i syrop klonowy. Jak zrobić tosty z chałki? Analogicznie jak te z pieczywa tostowego. Z chałki wychodzą naprawdę dobre tosty francuskie na słodko. Tosty te są bardzo delikatne i świetnie chłoną jajko. Jako dziecko, jedliśmy po prostu chleb w jajku i nikt nie nazywał tego tostem francuskim. Taka kanapka na ciepło często była śniadaniem, moim i mojej siostry. Lubiłyśmy jeść tosty z jajkiem z pysznym gorącym kakaem. Dobre śniadanie to całkiem dobre wspomnienia. Tost z patelni zupełnie bez niczego również był przepyszny.

Tost z serem kcal


Tosty z serem mają około 200 kcal. To sporo jak na kanapeczkę ważącą około 65 g. Napisałam wartość szacowaną, dlatego, że przygotowując tosty z serem, czy nawet tosty z serem i szynką rzadko odmierzamy odpowiednią ilość szynki, czy sera. Inaczej ma się sprawa w restauracjach, barach, czy gotowych kanapkach kupowanych w sklepie, gdzie ilość każdego składnika jest skrupulatnie odmierzana. Wówczas wiadomo dokładnie ile kcal ma kanapka. Tosty w jajku na patelni nie należą do dań dietetycznych

Monte Cristo kanapka 


Powracając do kanapki bardzo modnej w USA.. Ciekawym dodatkiem do tej francuskiej kanapki jest cukier puder i dżem. Choć ja nie odważyłam się na taki krok, to wam polecam spróbować, w szczególności, jeżeli lubicie łączyć smaki wytrawne ze słodkimi smakami. Tosty francuskie na słodko smakują mi bardzo, na słono również, ale na tę chwilę nie miałam odwagi się przekonać. Może ktoś z Was już próbował? Przyznam Wam, że moje smaki wciąż się zmieniają i tak pewnie ma każdy z Was. Niektóre rzeczy nam nie smakują, a za kilka lat okazuje się, że to coś najsmaczniejszego na świecie, że nie sposób się temu oprzeć. Tak też jest w tym przypadku. Przygotowując dla Was tę kanapkę, byłam przekonana, że połączenie słodyczy ze słonym jest dla mnie nie do przyjęcia. Obecnie uważam to za niezwykłe dopełnienie smaku. Uwielbiam łączyć słodkie ze słonym, jeden smak wydobywa wspaniale drugi, a w połączeniu są po prostu mega dobre!

Kanapka Monte Cristo:
  • 4 kromki jasnego pieczywa tostowego
  • 4 plastry żółtego sera
  • 2 plastry szynki
  • 1 duże jajko
  • masło klarowane
  • sól, pieprz
Opcjonalnie:
  • cukier puder
  • dżem

Przepis na tosty:

  1. Na kromce jasnego pieczywa układamy plaster sera żółtego, na nim układamy plaster szynki, ponownie żółty ser i całość przykrywamy kolejną kromką jasnego pieczywa.
  2. W głębokim talerzu roztrzepujemy jajko i maczamy w nim przygotowane wcześniej kanapki z szynką i serem.
  3. Na patelni rozgrzewamy klarowane masło i układamy na nim kanapki. Obsmażamy je z 2 stron na złoty kolor.
  4. Kanapka Monte Cristo może być podana z cukrem pudrem i dżemem, polecam również sos z musztardy francuskiej.

1 komentarz:

  1. Znam, robię i bardzo lubię. Nie wiedziałam tylko, że taka "kanapka" ma swoją nazwę, a tym bardziej, że początki jej "powstania" sięgają aż 1930r ;)

    OdpowiedzUsuń

Wszystkiego smacznego

Copyright © Gotuj i Mieszkaj , Blogger