piątek, maja 10, 2019

Obwarzanki



Dobre śniadanie



Ciasto drożdżowe jest dobre na wszystko. Kiedy coś świętujesz, kiedy masz zły dzień - ciasto drożdżowe sprawdzi się zawsze! Ja bardzo lubię drożdżowe na słodko, jak i na słono. Drożdże w mojej lodówce są niemalże cały czas, nie lubię używać suchych drożdży, ale wiem że są tacy, którzy nie lubią świeżych drożdży. 

Bułeczki drożdżowe jakie dziś przygotowałam to obwarzanki krakowskie. Przyjeżdżając do Krakowa, obwarzanki ze stoiska są obowiązkowe. Raz zdarzyło się, że dotarłam wieczorem i niestety nie dostałam już żadnej, byłam srogo zawiedziona. Ten obłędny smak, jakie ma to pieczywo sprawia, że nie umiem się im oprzeć. Chrupiąca skórka, niewiele miękiszu, wodzi na pokuszenie!


Bułeczki drożdżowe


Co zjeść na śniadanie?


Przepisy na śniadanie:
Na szybkie śniadanie obwarzankę można posmarować masłem i w zasadzie nic więcej do szczęścia mi nie potrzeba. Oczywiście na bogato przygotowuję je z pyszną szynką i rukolą i jest to doskonałe śniadanie, ale na szybko w zupełności wystarczy masło.

śniadanie

Pomysł na śniadanie to dla mnie przede wszystkim domowe pieczywo, które właściwie z wszystkim smakuje wybornie. Śniadanie dla dzieci, a szczególnie niejadków to nie lada wyczyn. Trzeba mieć pod ręką kilka wariantów, a już na pewno asa w rękawie, bo nie wiadomo co akurat zechce zjeść. Mam w domu "niejadkę" i bywa momentami bardzo ciężko.

Staram się, żeby mój repertuar wypieków drożdżowych się nie powtarzał, chociaż to bardzo trudne zadanie. Proste ciasto drożdżowe sprawdza się zawsze i bardzo wszystkim smakuje, nawet córce mojej niejadce! :)

proste ciasto drożdżoweco zjeść na śniadanie


Obwarzanki - składniki:


Ciasto drożdżowe:
  • 14 g świeżych drożdży
  • 300 ml ciepłej wody
  • 500 g mąki pszennej
  • 1 łyżeczka soli
Obwarzanie (obgotowywanie):
  • 3 litry wody
  • 1 łyżka miodu
  • 1 łyżka sody oczyszczonej
Dekoracja:
Drożdże rozpuszczamy w ciepłej wodzie.
Mąkę mieszamy z solą i dodajemy do niej rozpuszczone w wodzie drożdże.
Zagniatamy elastyczne ciasto drożdżowe. Wyrabianie ręczne potrwa około 10 minut, czas pracy robotem to około 3 minuty.

Ciasto drożdżowe na obwarzanki odstawiamy do podwojenia swojej objętości. Zajmie mu to od 30 minut do 1 godziny.

Po czasie wyrastania nastawiamy wodę do obwarzania obwarzanek. 

Zanim woda się zagotuje dzielimy nasze ciasto na 6 równych części. Z każdej z nich rolujemy wałeczek, z kolei ten składamy na pół i skręcamy. Tworzymy okrąg i zlepiamy obydwa końce. Tak postępujemy z każdą kulką ciasta. Odstawiamy je na 15 minut do napuszenia.

Po tym czasie woda już wrze. Dodajemy do niej łyżkę miodu i sody oczyszczonej. 

Do lekko wrzącej wody wkładamy pojedynczo nasze obwarzanki i obwarzamy każdą 1 minutę, następnie wyciągamy je łyżką cedzakową na blachę z zestawu od piekarnika wyłożoną papierem do pieczenia, smarujemy mlekiem i posypujemy sezamem lub makiem.

Tak przygotowane obwarzanki wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na 15- 20 minut.

Upieczone obwarzanki studzimy na kratce.


Pyszne śniadanie



pyszne śniadanie



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wszystkiego smacznego

Copyright © Gotuj i Mieszkaj , Blogger